Heyyy - Reisverslag uit Accra, Ghana van Floor Gelderen - WaarBenJij.nu Heyyy - Reisverslag uit Accra, Ghana van Floor Gelderen - WaarBenJij.nu

Heyyy

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

22 December 2006 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie berichtjes!! Hoe is het daar in het koude Nederland? Hier is het enorm warm, maar alles gaat nog steeds prima en ik heb het goed naar mijn zin.
Ik heb alweer zoveel meegemaakt dat ik niet meer weet wat ik de vorige keer heb geschreven, ik kan ook niet terug kijken, want dit berichtje maak ik namelijk thuis, in het huisje op de laptop van Elise. Zodat ik als ik op Internet kan meer tijd heb om te mailen en te msnnen! Het internet is hier namelijk niet zo snel.

Op dinsdag zijn we van Accra, waar we verbleven, op weg gegaan naar Ada Foah. Dit ligt ten oosten van Accra. Het is ongeveer 2 uur rijden. De reis is prachtig. Kilometers vlakte. Dit is Afrika zoals ik het me had voorgesteld. Toen we in Ada aankwamen zijn we eerst naar het ziekenhuis gegaan waar de 4 andere meiden gaan werken. En Elise en ik ook. De plannen zijn gewijzigd; Elise en ik gaan nu 2 dagen werken op het schooltje en 2 dagen in de speelzaal van het ziekenhuis. Dit is om kinderen die in het ziekenhuis liggen een beetje af te leiden en ze toch educatie te geven. Lijkt me leuk.
Nadat we kort door het ziekenhuis hadden gelopen zijn we naar ons huisje gegaan. Ik woon samen met Elise, en tot 28 december ook met Laura. Zij zit hier al 11 weken. Nadat we onze kamers een beetje hadden ingericht hebben we gegeten en daarna zijn we met Laura nog wat gaan drinken in een bar vlakbij ons huisje.
Woensdag werden we door de Staffbus van het ziekenhuis opgehaald, die hebben we die dag tot onze beschikking. We gingen naar het ‘strandhuisje’ waar de 4 anderen zitten. Daar wachtte Captain, de eigenaar van het strandhuis op ons. We werden welkom geheten en daarna ging hij voor ons bidden. Hij vroeg om bescherming en bedankte God voor onze aanwezigheid. Ookal geloven Elise en ik niet, het was toch heel mooi.
Toen zijn we naar Manet gegaan; een resort waar we gratis mogen zwemmen. Denk aan; groot zwembad, precies de goede temperatuur, gratis handdoeken-gebruik, palmbomen, Need I Say More????
Daarna zijn we gaan lunchen en doorgegaan naar een struisvogel-park. Hier worden struivogels gefokt voor het vlees en de huid. Hier zijn we heel even geweest; we moesten opschieten voor een meeting in het ziekenhuis.
Toen we in het ziekenhuis aankwamen werden we naar de plek gebracht waar de meeting zou plaatsvinden om 4 uur. Om 5 voor 4 kwamen ALLE medewerkers van het ziekenhuis naar deze ruimte, de patiënten werden gewoon alleen gelaten, om ons te ontvangen. Annie stelde ons voor en daarna moesten we zelf een kort praatje houden. Daarna gingen ze zingen en werd er voor ons gebeden. Hardop. Ook weer dat ze God bedankte voor mensen uit Nederland en ze vroegen om bescherming. Het is op papier niet bijzonder, maar daar was het echt indrukwekkend. Deze mensen zijn oprecht als ze je welkom heten, hun hulp bieden of gewoon maar glimlachen. Zo anders dan in Nederland!! Ook als ze op straat Blofono zeggen (Ghanees voor Blanke, maar in een andere taal dan in Accra) is dit geen belediging, maar slechts van He, een blanke, wat leuk.
Daarna waren er nog wat kleine toespraken en werd er weer gebeden. Deze avond was het ook Light-Off. Om energie te besparen gaat er van ’s avonds 6 tot ’s ochtends 6 de elektriciteit uit. Dus geen licht, geen waaiers die koelen. Ook is de waterdruk minder. Overigens, we hebben een prima douche. Alleen jammer dat ze hier alleen koud water hebben!

Vandaag hebben Elise en ik een ‘vrije’ ochtend gehad. We hebben het huis opgeruimd, en daarna zijn we gaan zwemmen. De spullen die de vorige bewoners hadden achtergelaten voor ons die we niet meer nodig hadden hebben we naar buiten gedaan. Echt een enorme stapel. Nog geen kwartier later was de stapel al gehalveerd; de lokale bevolking was er namelijk al snel bij! We zagen regelmatig mensen met van alles op hun hoofd weglopen.
’s Middags zijn we voor het eerst naar Alorkpem geweest; het eiland waar het schooltje staat. We gingen met een bootje naar het eiland. We gingen naar het schooltje en daarna was er weer een hele ceremonie voor ons. Dit is echt arm Afrika. Daar kom ik later op terug want ik zie dat mijn berichtje al aardig lang begint te worden! De kinderen zijn wel echt super lief. We beginnen daar 10 januari, het is namelijk nu kerstvakantie.

Elise en ik hebben het prima hier. Veel te zien en veel te doen. Ik probeer om foto's op de site te zetten maar ik weet niet of het gaat lukken. Bij deze ook alvast fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Judith; ik wens je een hele fijne verjaardag morgen!

Lieke, bedankt voor je kaartje! Ik heb er geen voor jou gemaakt want dan loopt die computer hier weer vast, maar ik wens je ook hele fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Els, bedankt voor het berichtje. Ik kijk tegenwoordig maar niet meer in keukens... Ik wens jullie een hele fijne vakantie met heel veel sneeuw (al keek ik in het vliegtuig naar de alpen, en het zag er niet bijzonder wit uit...) en doe voorzichtig he!

De volgende keer schrijf ik meer... Ik probeer te smsen maar soms komen ze niet aan heb ik gemerkt, maar ik denk wel aan jullie hoor!

Dikke kus, Floor

  • 22 December 2006 - 10:34

    Ron:

    Hé Floor, mooi verhaal! Groeten van Sam, we hebben vanmorgen weer gelongeerd, hij begint het te begrijpen (of ik?) Gaat prima. Bel je uit Frankrijk. N=Nac, B=Breda. CU

  • 22 December 2006 - 11:29

    Judith:

    He Floor, Hoe kon je dat nou vergeten wie N en B zijn!!!! Maar zo te lezen heb je het reuze naar je zin. Je pap gaat trouwens ongelooflijk goed! Je hebt een super groom, denk dat je straks wel 2 of 3 paarden kunt gaan rijden! Goede kerst daar en wacht weer snel op je volgend verhaal. Groeten, Judith

  • 22 December 2006 - 11:58

    Hans:

    Don't say more!
    Alvast hele fijne dagen. Moet toch apart zijn, Kerst bij 30+!
    Groeten en tot 'n volgend bericht.
    Hans

  • 22 December 2006 - 20:32

    Ivonne:

    hey flo hele fijne kerstdagen daar he en een heel goed 2007 tot msn weer haha foto heb leo al hoor we wachten op de volgende kusss

  • 24 December 2006 - 10:37

    Lot:

    hé Floor,

    Het klinkt echt allemaal zo mooi als je het leest. Wat een ervaring zul je daar op doen, echt ongelooflijk leuk. Blijf lekker genieten en blijven schrijven.
    Nou meis veel plezier en ik houd je verhalen bij.

    Kus Lot

  • 27 December 2006 - 07:12

    Isolde:

    Meissie! Hoe waren je kerstdagen daar? En nog bedankt voor je sms-je, ik moest toch wel drie tellen nadenken hihi. Hier alles ok, ik mail je nog. Dikke zoen.

  • 27 December 2006 - 11:03

    Wilma:

    Zo hee, dat klinkt allemaal wel heel indrukwekkend! Hoe heb je de kerst daar beleefd? Lijkt me echt héél vreemd, kerst in de hitte! Mis je ons al een beetje? vast niet ;-) haha, ik kan het me heeeeel goed voorstellen hoor meid!
    Ben met Alertje naar het bos geweest 2e kerstdag, superlekker gereden en superbraaf!
    Héél veel plezier daar en ik kijk uit naar je volgende verhaal op je site!
    liefs, Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2008

Foto's

18 Augustus 2008

Foto's

12 Augustus 2008

Puerto Lopez

09 Augustus 2008

Afzien en genieten

02 Augustus 2008

Amazone
Floor

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 55574

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 11 September 2013

Endless summer

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: