Warme kerst - Reisverslag uit Accra, Ghana van Floor Gelderen - WaarBenJij.nu Warme kerst - Reisverslag uit Accra, Ghana van Floor Gelderen - WaarBenJij.nu

Warme kerst

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

27 December 2006 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,

Hoe is het met jullie? Hier alles nog steeds heel goed. Wel vreemd hoor, kerst zonder kou… Ik zal jullie weer even bijpraten over hoe het hier gaat. Nadat we de vorige keer naar het internetcafé waren gegaan (Ivonne, nog super bedankt dat je de foto wilde downloaden en mijn personal assistant wilde zijn als mijn hyves het niet doet ;) ) zijn we naar de markt in Kasseh gegaan. Dit ligt tussen Accra en Ada in (als je op het kaartje kijkt zie je Accra liggen, Ada ligt helemaal rechts onderaan aan de kust).
Van de markt schrokken Elise en ik wel een beetje. Waarschijnlijk niets bijzonders voor de lokale bevolking, maar het stonk en de mensen zagen er zo arm uit… Bij een vrouw hadden we rieten mandjes gekocht die nauwelijks iets kostten voor ons, en toen we haar 1000 cedi’s fooi gaven (10 eurocent) was ze zo enorm blij… Onbeschrijflijk. Dat was wel heftig. 10 eurocent, waar hebben we het over.
Zaterdag zijn we naar Manet (zwembad) gegaan. ’s Avond uit eten om Kristen’s verjaardag te vieren (ziekenhuis-student) en daarna heb ik ook nog met opa, oma en Judith gebeld. Super gezellig.
Zondag zijn Elise en ik vroeg opgestaan om –jawel- naar de kerk te gaan in Tema. Om half 6 om precies te zijn. Daarna nog anderhalf uur met de trotro (wankel busje) voordat we uiteindelijk bij Gloria aankwamen, onze buurvrouw in het huisje waar we zitten, maar zij heeft ook een huis in Tema. Eenmaal bij haar thuis vond ze het leuk om ons Ghanese kleren aan te trekken, iets waar wij in het begin wel wat twijfels over hadden, maar al snel begrepen we de lol van deze verkleedpartij en was het toch super leuk. In de kerk was het voor een a-theistische blofono niet erg boeiend maar toch een bijzondere ervaring. Daarna zijn we nog met Gloria, haar man en 2 super schattige zoontjes uit eten gegaan. Daarna terug naar huis, waar we besloten om fanatiek ons huisje schoon te maken. Pfff… Dat viel wel een beetje tegen. Wat was het vies. Daarna hebben we gewassen. Op de hand ja, een wasmachine kennen ze hier niet.
Maandag werden we uitgenodigd door Grace, iemand van het ziekenhuis om met haar kerst te vieren. We gingen naar Brightest Spot; een restaurantje op 5 minuten van ons huisje. Daarna zijn we nog even naar Manet gegaan en ’s avonds hebben Elise en ik dvd’tjes gekeken. Het is niet echt het kerstgevoel zo in de warmte maar toch een goede dag.
Dinsdag zijn we met Laura (huisgenoot tot donderdag) naar het ziekenhuis gegaan. Als we aankomen bij de speelzaal waar Elise en ik gaan werken schrikken we wel een beetje. Wat is het vies!!! Ongelooflijk, de kinderen horen hier in een schone omgeving beter te worden, maar als ze nog niet ziek waren worden ze het hier wel. Het plan om vandaag met de kinderen te gaan spelen wordt verschoven naar morgen. Eerst maar eens grote schoonmaak!!
De mensen in het ziekenhuis zijn echt super hartelijk. Ze kennen allemaal mijn naam, terwijl ik dan denk: Uhh, en jouw naam was?? Ook wilen ze van alles voor ons regelen en ze zijn super behulpzaam.
Als we ’s middags thuiskomen blijkt het bij de kerk voor ons huis super druk te zijn. De mensen zitten zelfs achter en naast de kerk om het te kunnen volgen. Als we later van huis weggaan en we komen langs de kerk, komt er een enorme hoeveelheid kinderen op ons afrennen, om ons aan te raken, en hand te geven of merry christmas te wensen. Zo enorm lief, maar vooral echt en gemeend. Super. Later zaten Elise en ik echt zo op de fiets van wowww… Soms is het op het eind van de dag wel een beetje irritant dat er continu naar je gekeken en geroepen wordt, en soms zou ik willen dat ik –al is het maar voor heel even- bruin was, dan val ik tenminste niet zo op. Maar dit was wel heel speciaal.

Toevoeging; vandaag zijn we naar het ziekenhuis gegaan en is de speelzaal weer her-opend. Er waren 3 zieke kindjes in het ziekenhuis, maar die waren te ziek om naar de zaal te komen en te spelen. Er waren wel kinderen van moeders die in het ziekenhuis lagen.Dus hebben we die maar vermaakt! Oja, het is voor mij hier ontzettend moeilijk om foto's op het net te zetten, dit omdat het internet zoooooo langzaam is,echt niet normaal! Vandaar dat het altijd even duurt.

Juut, was gezellig zaterdag! Hoe is de indoor-eventing gegaan, of is dat morgen?xxx

N+B, sorry dat ik jullie vergeten was ;) haha de hartelijke groeten terug ;) xxx

Wilma, wat goed joh! Nu iedere week ;)

Opa en oma, oma B, bedankt voor het bellen! Super gezellig!

Papa, ik ben ontzettend trots op je dat je Sam zo knap doet! Juut zei ook dat je het super deed! Heb je haar berichtje gelezen bij het vorige bericht? Ik denk dat we nu ook een vrachtwagen nodig hebben ;) xxx

Mama en Leo, niet onderkoeld geraakt in Frankrijk? Gezellig dat we vanavond even bellen. xxx

Charlotte, bedankt voor je berichtje? Hoe is het daar, leuke kerst gehad? Stage nog steeds oke? xxxx

Iso, hoe is het? Hier de kerst prima doorgekomen hoor, echter zonder 'echt kerstgevoel.... Maar komt vast nog wel als ik weer in Nederland ben... :) Hoe gaat Urban? xxxx

Hans, bedankt voor je mailtje, ik probeer te mailen als ik nog tijd over heb maar zoals ik al zei is het internet zoooo langzaam!!

Fam de Hoogt, fijne vakantie gehad? Hoe was het bij Serge ;)

Voor iedereen als ik niet meer kan mailen fijne jaarwisseling en een super gelukkig 2007! Liesje, ik wens je een heeeele fijne verjaardag! Dit jaar voor het eerst zonder mij!! :(:(

Liefs, dikke kus van Floor

  • 27 December 2006 - 15:24

    Eddy #9:

    Leuk om te lezen dat je de kerstgedachte ook in de praktijk kan brengen.
    Gelukkig overheerst het warme gevoel.

  • 27 December 2006 - 16:05

    Lieke:

    Heehee! Ik zit hier nu op m'n stage jouw verhaal te lezen.. klinkt echt super, en de foto's zijn ook erg leuk! Hier is het erg koud.. Heel veel succes en plezier, geniet ervan!

    Liefs Lieke

  • 27 December 2006 - 17:34

    Ivonne:

    hey flo ik kon niet op msn sorry maar van de foto's graag gedaan hoor nu op naar oud en nieuw he dikke kus tot snel weer

  • 27 December 2006 - 22:24

    Annemarie:

    Hoi Floor! Wat een leuk gezicht, al die bruine kindjes, met jou erbij! Het zal vast een heel dankbaar werk zijn wat je daar doet! Ze zullen vast heel blij zijn met jou! Wel gek hè, om zo de kerst te vieren.... Voor straks alvast een heel gelukkig 2007 toegewenst, en nog een fijne tijd daar! xxxx

  • 29 December 2006 - 11:40

    Hans:

    Hi Floor,
    komt wel goed met die mail. Behoorlijk indrukwekkend wat je allemaal te zien krijgt. Ben benieuwd hoe oud-en-nieuw gevierd wordt. Maak er een mooi feest van, en alvast een heel gelukkig nieuw jaar! Liefs, Hans

  • 29 December 2006 - 15:35

    Inge:

    Hee Flo! Heb net je verhaal gelezen.. en je eerste foto's gezien! Zo leuk! Je tip met chocola heb ik met alle liefde ontvangen trouwens! Dit keer chocola eten mét een goede reden! :)
    Antwerpen was heel leuk, alleen al weer voorbij! Geniet jij nog maar lekker daar en hoop dat er snel veel foto's komen!
    Liefs en een dikke kus!

  • 31 December 2006 - 14:33

    LIZE:

    Hey Flootje!!! Sorry dat ik nog niet eerder een berichtje op de site heb achtergelaten, druk druk druk hahaha. De eerste week dat jij weg was hed ik twee tentamens, en daarna natuurlijk lekker naar Valmorel. Het was een heerlijke vakantie, lekker ontspannen. Er lag zoals je al wel gehoord zal hebben niet zo heel veel sneeuw maar wel genoeg om een beetje te skieën. Ik heb ook nog twee middagen gesnowboard en uiteindelijk kon ik het baby weitje af zonder te vallen en met een paar bochten! Ik was er zelf nogal trots op. Heb ook heel erg treurig nieuws: Het hoesje voor mijn camera die ik van jou had gekregen is kwijt! Samen met mijn camera! Het zat in de rugzak van Vincent en die is hij kwijtgeraakt!!! :( Maar goed.... De hele week hebben we heerlijk weer gehad maar daardoor werd de sneeuw, die er toch al weinig was nog minder.. Op het laatste dus alleen nog ijsplaten en de laatste afdaling op vrijdag dacht ik even een bochtje te maken op een ijsplaat maar dat ging niet helemaal zoals ik het in gedachte had. Resultaat: Een ei op mijn voorhoofd, zeer stijve nek, en pijnlijke knie en elleboog. Maar ja dat overleef ik ook wel. Gisteren avond zijn we thuis gekomen en nu is het alweer oudjaar. Heel raar om het niet met jou samen te vieren, dit is de eerste oud & nieuw zonder jou sinds ik me kan herinneren!!!! Maar als je weer in Nederland bent moeten we het nog maar eens overdoen, en gelukkig hebben we laatst toen je in Utrecht was al oliebollen gegeten! Nou ik ga maar weer stoppen want we gaan nu naar Breda om nog even een oliebolletje te eten bij jou ouders+Leo+opa+oma's. Jij alvast een heel gelukkig nieuw jaar!!! Hebben ze ook oliebollen in Ghana? hihi. Veel plezier met alles maar zo te horen lukt dat allemaal wel! Tot je volgende bericht! xxxxxxxxxxxxxx Lize

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2008

Foto's

18 Augustus 2008

Foto's

12 Augustus 2008

Puerto Lopez

09 Augustus 2008

Afzien en genieten

02 Augustus 2008

Amazone
Floor

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 58841

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 11 September 2013

Endless summer

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: