Happy New Year!! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Floor Gelderen - WaarBenJij.nu Happy New Year!! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Floor Gelderen - WaarBenJij.nu

Happy New Year!!

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

01 Januari 2007 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,

Liesje, HARTELIJK GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG! Ik heb je geprobeerd te bellen maar je nam helaas niet op! Probeer straks nog wel xxxx

Zijn jullie de kerstdagen een beetje doorgekomen? Niet teveel gegeten? ;) Hier nog steeds alles prima. In de tussentijd hebben we hier niet echt veel meegemaakt. Het wordt nu wel tijd om eens aan de slag te gaan, Elise en ik beginnen ons een beetje te vervelen, hoe verwaand het ook klinkt als je hier zit. Het zou goed zijn als we én naar het ziekenhuis zouden gaan, én naar het schooltje, maar dat begint pas vanaf 10 januari. We voelen ons een beetje nutteloos zo. Maar ach, we vermaken ons wel hoor… ;)

Woensdag nadat we naar het internetcafé waren geweest zijn we naar huis gegaan en hebben we daar pannenkoeken gebakken. Piet, ik weet dat ik zo niet dunner wordt maar dit hadden we even nodig.
Daarna hebben we ons klaar gemaakt voor het afscheidsfeestje van Laura, zij is gister vertrokken naar Nederland. Ze vierde het bij Brightest Spot; het restaurantje vlak bij ons huis. Er waren wat mensen van het ziekenhuis, de Nederlandse studenten, wat begeleiders en vrienden van Laura. Heel gezellig. Bij Brightest staat de muziek altijd heel erg hard (hier in Ghana hoor je overal muziek, van 5 uur ’s ochtends tot 1 uur ’s nachts) en Doris, iemand die in het ziekenhuis werkt, was de hele tijd aan het dansen terwijl de rest gewoon aan tafel zat. Niemand die er van opkeek. Behalve de Nederlanders natuurlijk! Later, toen de hoofd-dokter (jawel, er zijn 2 dokters in het ziekenhuis en hij is de hoofd-dokter!) een speech hield, heel serieus, stond Doris ineens op en begon ze weer te dansen, haha, dat was zoooo grappig! Het boeide niemand iets, maar Elise en ik lagen helemaal in een deuk. Na afloop leerde Grace (zij werkt ook in het ziekenhuis) ons nog de Chickendance, het komt erop neer dat je bij deze dans met je armen moet doen alsof je een kip bent, en flink met je billen moet schudden. Ik zie mezelf niet echt zo staan dansen in Nederland maar voor hier was het wel grappig.
Donderdag zijn we met Laura en Gidean, haar vriend, naar Accra gegaan. We werden hier in Ada opgehaald door een chauffeur met een 4x4. Heel asociaal. Niet alleen zie je onderweg veel mensen kijken, ook bij de controle-plaatsen op het traject Ada-Accra waar alle auto’s moeten stoppen, mochten we gewoon doorrijden. Omdat er blanken in de auto zitten. Dit zijn de kleine dingen die soms wel een beetje moeilijk zijn. Wij zijn niet beter, of mooier. We willen gewoon in een land zíjn, meedoen met de gebruiken en een andere cultuur zien. Geen voorkeursbehandeling krijgen, maar dit schijnt niet echt mogelijk te zijn.
Eenmaal in Accra in het Art Center (toerstische plek waar alleen maar souvenirs te krijgen zijn) werden we behoorlijk gek. We wisten dat blank hier synoniem staat aan rijk, maar dat het zo erg was hadden we niet gedacht. We hebben wat souvenirs gekocht en zijn daarna snel weggegaan. Papa en mama, het is hier nog erger dan Silk Alley in Beijing. Kun je nagaan…
Daarna met de trotro weer naar huis. We blijven ons verbazen over de trotro’s. Wat er wel niet in/op/aan kan! Passen de geiten niet meer achterin? Dan zetten we ze toch gewoon op het dak??!!

Vrijdagochtend alle voorbereidingen getroffen voor het internet café (het is trouwens geen café, maar meer een container waarin 6 computers staan, met het langzaamste internet wat je ooit zal meemaken), verhaaltje getypt, foto’s op usb-stick, werkte het internet niet!! Balen… Dus… Maar weer naar Manet, het zwembad. Ook leuk, maar dan voel ik me zo nutteloos… We doen dan dus echt niets. Alhoewel, dit past wel bij het land. Het is hier echt: Rustig aan. Als ze zeggen: dat doe ik meteen; betekend dit: waarschijnlijk doe ik het deze week. Afgelopen dinsdag was mijn waaier weer eens stuk en dat is niet echt ideaal in deze hitte. Dus: Elektricien gebeld, en jawel, hij kwam binnen een uur. En dat met kerst. Hij zei: ik moet een onderdeel hebben, maar ik kom meteen terug. Nou, hij is pas gister langsgeweest, nadat ik hem 3 keer had gebeld!
Zaterdag zijn we met de andere 4 meiden naar Accra gegaan. Daar hebben we boodschappen gedaan die er in Ada niet te krijgen zijn en toen we thuis waren zijn we hier nog naar de markt gegaan. ’s Avonds een filmpje gekeken en om 8 uur naar bed. Ongelooflijk. We slapen hier echt veel. Van 8 tot 6, half 7 is geen uitzondering. Of het aan het land ligt of aan de malaria-tabletten weten we niet. Ook droom ik hier ontzettend veel, dit is wel een van de bekende bijwerkingen van Lariam.
Gister oud en nieuw gevierd met de andere meiden. Gezellig gegeten en om 12 uur voor de kerk... Daar was het te doen, niemand was thuis. Daarna zijn we naar CocoLoco gegaan, een club in Ada. Al is 'club' wel een ruim begrip hier, haha, maar het was wel erg leuk.

Oja, zijn mijn verhaaltjes té lang??? Ik vind ze persoonlijk zelf best lang maar ik heb ook echt ontzettend veel te vertellen :P Oja, foto’s uploaden lukt trouwens écht niet…

Ik wens jullie allemaal een heel fijn, gezond en gelukkig 2007.

Felix, hoe is het met je breuk-voor-mietjes? ;) Ik zei toch dat je niet moet gaan snowboarden!! ;) :P

Lize: Bedankt voor je verhaaltje. Ik vond het ook erg gezellig om je gister aan de telefoon te hebben. En we gaan zeker oud en nieuw nog een keer goed overdoen!

Judith; Sam is echt wel de knapste haha!! Moest wel erg lachen om je sms. Gaat het goed met rijden? Zeg tegen Sam dat ze lief is en dat de baas aan haar denkt.

Inge; sorry dat je gestalkt wordt door smsjes, maar ik heb ze echt maar 1 keer verstuurd! Fijn dat Antwerpen leuk was! Xxx

Carina, gaat het weer wat beter met je?

Hopelijk tot snel en bedankt voor alle mailtjes, smsjes, etc. Oja, ik kan geen krabbels op hyves lezen helaas...

Dikke kus, Floor

  • 01 Januari 2007 - 17:49

    Anneke:

    Lieve Floor,
    Had toch zo gehoopt dat mijn dochters beter terecht zouden komen: de een doet de kabouterdans in Frankrijk (want wie kent mijn ...) en de ander de vogeltjesdans in Ghana...
    Zal wel gek zijn om oud en nieuw nog een keer in het voorjaar te vieren, Heb nog even bij Els nagevraagd, maar Leo heeft nog genoeg oliebollenmix en gaat vandaag de fritteketel al schoonmaken.
    Spreek je weer snel. Dikke kus,
    Mama xx

  • 02 Januari 2007 - 07:55

    Hans:

    Hi Floor,
    om te beginnen de beste wensen voor 2007! Maak er een mooi jaar van.
    Je verslagen blijven boeien; ik kijk wel uit naar foto's van de chickendance...
    Geniet en tot later, Hans

  • 02 Januari 2007 - 09:43

    Mylaine:

    Hey Duiffie! Jij ook een gelukkig nieuwjaar!! Hier is alles ok, ben net twee dagen met max naar brugge geweest, was heel leuk! Jammer dat je nog niet zo veel kan doen...! En ik ben zeer benieuwd naar jou talenten voor de chicken dans!
    Tot snel!xxx mylaine

  • 02 Januari 2007 - 11:56

    Ivonne:

    hi floortje
    jij ook de beste wensen he.maar wij willen graag foto's of een filmpje van je chickendance hahah of als je terug ben ff voor doen!is alleen jammer dat je niet zoveel kan doen maar dat komt 10 jan helemaal goed nou ik wacht weer op het volgende verhaal veel liefs ivonne

  • 02 Januari 2007 - 14:30

    Els:

    Ha die Floor,
    Gelukkig nieuwjaar!
    Dit was de gekste jaarwisseling aller tijden!!Zonder de fam v gelderen is oud en nieuw nauwelijks voor te stellen. Nog wel met elkaar een borreltje gedronken en een bolletje gegeten (waren buiten gewoon smakelijk)maar om 24 uur waren wij thuis met z`n drietjes. Ook 1 januari was heel raar zonder ontbijt/lunch met allemaal duffe gezichten om je heen en de verjaarsviering van liesje. Dit laatste kwam ook doordat het feestvarken in bed lag met een k....! Zelf was ik buitengewoon helder, wat ook heel bijzonder is voor die dag. Verder was de vakantie heerlijk, de sneeuw slecht maar wel strak blauw met zon, en dan is een terrasje met ligstoel ook niet fout. Nu zitten we weer in de regen.
    Hopelijk kan je snel aan de slag. Veel plezier.
    Dikke kus Els.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2008

Foto's

18 Augustus 2008

Foto's

12 Augustus 2008

Puerto Lopez

09 Augustus 2008

Afzien en genieten

02 Augustus 2008

Amazone
Floor

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 60186

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 11 September 2013

Endless summer

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: