Weekendje weg - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Floor Gelderen - WaarBenJij.nu Weekendje weg - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Floor Gelderen - WaarBenJij.nu

Weekendje weg

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

07 Januari 2007 | Ghana, Cape Coast

Hallo allemaal,

Hoe is het met jullie? Hier alles goed. We zijn op dit moment in Cape Coast, een plaats ten westen van Accra aan de kust. We zijn vrijdag vroeg vertrokken. We waren nog geen uur onderweg of er viel alweer iets te beleven: bij een van de politiecontroles werd ons busje doorzocht (natuurlijk niet in onze tassen, want spullen van blanken worden niet doorzocht) en we hadden al in de gaten dat een vrouw al flink zenuwachtig aan het doen was, en ze gaf de 'mate' (in de trotro zit de chauffeur + iemand die de deur opendoet en geld aanneemt; de mate) telkens geld. Bij de politiecontrole werd ze aangehouden; ze had stof uit Togo illegaal het land binnengebracht. Dus stonden we een kwartier stil en uiteindelijk werden haar spullen in beslag genomen en mocht ze niet verder reizen.
Toen we in Accra moesten overstappen moesten we door een afgelegen dorpje lopen waar de tijd echt 500 jaar heeft stilgestaan. Ik kan geen woord noemen wat de ellende beschrijft.
Het hotel blijkt prima en goedkoop, alleen de douche is mogelijk nog kouder dan bij ons in het huisje! We op een goede locatie en op loopafstand van alle dingen (uhh, alle 1) die we willen bezoeken.
's Middags zijn we naar Cape Coast Castle gegaan. Dit slaven-fort was eerst in handen van de Portugezen, daarna van de Nederlanders die daar duidelijk hun sporen hebben achtergelaten, en uiteindelijk overgegaan naar de Britten. We kregen een rondleiding en dan pas kun je beseffen wat voor vreselijke dingen hier gebeurd zijn. Daarna zijn we wat gaan eten in het restaurant ernaast, omdat het in mijn reisgids als super beschreven staat. En inderdaad; het is erg goed. Lekker en veel gegeten en het was erg gezellig. De rekening: 70.000 Cedi's, wat neerkomt op ongeveer 6,50 euro. En dat voor een 'beter' restaurant.
Zaterdag naar Kakum National Park geweest, tropisch regenwoud. Om half 8 waren we er al, en dat was maar goed ook want later werd het erg druk. Wij waren er als eerst en konden meteen met de rondleiding beginnen. Eerst gingen we naar de touwbruggen. Dat was echt zooo gaaf. Sommige waren 40 meter hoog. Echt cool. Daarna gingen we 'hiken' met de gids, over onverharde smalle paden dwars door de jungle. Onderweg kregen we uitleg over speciale bomen en de geneeskrachtige werkingen ervan. Dat kan ook alleen maar hier. Een super leuke ervaring.
Daarna met zn 6-en in een taxi (dat kan hier gewoon, zelfs bij politiecontroles zeggen ze er niets van. Gewoon lief lachen en zeggen dat je Ghana een Ge-Wel-Dig land vindt en je mag doorrijden) op weg naar Elmina, naar het Elmina Castle. Dit is een beetje hetzelfde als Cape Coast Castle.
Vandaag rustig aan gedaan en een beetje in Cape Coast rondgelopen, op zoek naar een internet-cafe. Een beetje dom op zondagochtend, dan zit namelijk heel Ghana in de kerk!! Maar uiteindelijk is het toch goedgekomen, al kan ik op deze computer niet op msn en geen emails versturen. Excuses aan iedereen die zo lief is geweest mij te mailen, maar het gaat nu even niet. Cape Coast is overwegend arm. Denk aan: enorme stank, een stad/dorp die eruit ziet als een vuilnisstort en 'huizen' van 2 vierkante meter met enkel een golfplaat als dak. Maar op zondag gaat wel iedereen in zijn beste pak naar de kerk. Ongelooflijk.

Dit weekend heb ik al 3 smsjes gehad van de man die het internet-cafe in Ada (waar we 'wonen' beheerd. Hij is ernstig verliefd op me en vraagt continu om een relatie die 'zal leiden tot een huwelijk'. Ja, doeiiiii...

Isolde, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Denk aan je!!! Maak er een leuke dag van!

Carina, alvast gefeliciteerd.

Papa en mama, bedankt voor jullie mail, ik kan niet terug mailen maar zullen we vanavond even bellen? Of is papa dan alweeeeer bij Sam? Krijg ik haar nog wel terug als ik terug kom of gaat papa Sam zelf uitbrengen?!!!

Inge, dat is nog eens een nieuwtje. Voor ons; waarschijnlijk niet voor dat meisje ;) Hoe is het?

Hans, bedankt voor je mail, ik kan met deze computer niet terugmailen maar dat was wel even nodig ja. Heel heftig is het. Gaat het goed met je?

Judith, Is Sam al klaar voor de 1* ??? ;) xx

Voor iedereen; sterkte morgen als jullie weer moeten beginnen met werken na het weekend/kerstvakantie.
En bedankt voor alle smsjes, mailtjes en telefoontjes, Oma, Opa, Oma B, was weer gezellig om met jullie te kletsen.

Tot snel, liefs, Floor xxx

  • 07 Januari 2007 - 15:08

    Carina:

    he lieve pop bedankt voor je felicitatie, dat je dat nog weet!!!ik ben blij te horen dat jullie het zo naar je zin hebben. Echt lieve kindjes en allemaal DOUDOU's:) ik denk dat ik daar maar eens naartoe moet,hahah..Maar je nam zo lief kindje voor mij mee eej;) Gaat alles verder goed?was het weekendje leuk?antwoord op je sms; stage gaat goed, Jol is er nog steeds niet en betwijfel of ze nog wel terug komt:O echt bale, was altijd zo leuk met haar!ik denk wel veel aan jullie..Meis ik laat zo snel mogelijk weer wat van me horen ..ik heb een drukke week, morgen jarig , dinsdag sint maartenskliniek voor mijn rug enz. Kijk goed uit! Groetjes aan Elise en veelplezier nog samen..geniet vooral van het lekkere weer !Hier is het Fucked uP:O MISS YOU....XXXXXXXXXXXXXXXXXXXCaatje

  • 07 Januari 2007 - 17:29

    Lot:

    hai Floor,

    Wat een verhalen! Je maakt daar echt heel veel mee, Leuk!
    Hoe is het verder met je? Je gaat nu bijna beginnen met werken dan begint het echte leven weer...naja het echte leven dat zal wel heel anders zijn als hier. Nou ik ben benieuwd hoe het werken je gaat bevallen. Blijf lekker genieten meis en ik hoor weer snel van je.

    Kus lot

  • 07 Januari 2007 - 21:51

    Els:

    Ha die Floor,
    Lijkt me enig een trouwerij in Afrika, mag ik je bruidsmeisje zijn???? Je weet, voor een feestje zijn wij altijd in! En met al die kerken en cremonies moet het echt geweldig worden. Hoor wel wanneer een en ander gaat plaats vinden.
    Succes.
    Dikke kus Els.

  • 08 Januari 2007 - 07:59

    Judith:

    He Floor, Wat klinkt het allemaal weer goed. Je maakt van alles mee. Pas wel op voor die mannen daar he. Je gaat toch nog wel terug komen! Sam gaat echt lekker nu. Je pap doet het ook zo goed! Ik mail je snel even. Ik heb je inmiddels opgegeven voor Chaam en Etten. Weet niet wat je wilt in Essen. Je hoort me snel! Groetjes Juut

  • 10 Januari 2007 - 09:38

    Isolde:

    Veilig genieten van de Ghanese mannen mag hoor meid, maar we spreken af dat je weer gewoon naar huis komt volgende maand ok?! De gedachte aan twee gesettelde vriendinnen in Afrika stemt me niet bepaald vrolijk :-( Ik mail je nog voor een personal update. Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Cape Coast

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2008

Foto's

18 Augustus 2008

Foto's

12 Augustus 2008

Puerto Lopez

09 Augustus 2008

Afzien en genieten

02 Augustus 2008

Amazone
Floor

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 59321

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 11 September 2013

Endless summer

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: