China - deel 1 - Reisverslag uit Breda, Nederland van Floor Gelderen - WaarBenJij.nu China - deel 1 - Reisverslag uit Breda, Nederland van Floor Gelderen - WaarBenJij.nu

China - deel 1

Blijf op de hoogte en volg Floor

24 September 2013 | Nederland, Breda

Hier eindelijk het eerste reisverslag! Om eerlijk te zijn heb ik nog niet echt tijd kunnen vinden om er een te schrijven, tot nu dan. Het gaat goed! Ik zal proberen zo kort mogelijk alles op te schrijven, maar ik heb al zoveel meegemaakt dat ik niet weet of het gaat lukken ;) Aan de ene kant is het zo vanzelfsprekend om hier te zijn, aan de andere kant kijk ik iedere dag mijn ogen uit. Wat een land!

Zaterdag de 14e kwam ik aan in Guangzhou na twee vluchten, een van Amsterdam naar Kuala Lumpur en een van K-L naar Guangzhou. Eenmaal aangekomen werd ik bijna opgelicht door een taxichauffeur, maar daar was ik mooi niet ingetrapt. Ik had een prima hostel en mijn drie Chinese roomies namen me meteen mee uit eten. 's Avonds met nog een aantal mensen van het hostel gekletst en gedronken en al snel was het 2 uur 's nachts... De volgende dag ging ik met een Nederlandse jongen en zijn Chinese vriendin naar het busstation om een kaartje naar Yangshuo voor de volgende dag te kopen. Goddank was ik met hen mee; alleen had ik het nooit gevonden. We zijn gaan lunchen en gingen shoppen. 's Avonds ging ik met twee Nederlandse jongens en hun Chinese vriendinnen naar de Street Barbecue. Het was super gezellig en ik heb heerlijk gegeten. Daarna zijn we naar Soho Bar gegaan, wauw, wat een vette tent! Daarna nog naar een andere club, jullie begrijpen, het was een latertje.

De volgende dag ging ik met Rob en Peony naar Yangshuo met de bus. Hoe dichter bij Yangshuo, hoe adembenemender het landschap werd. Echt genieten. Eenmaal in Yangshuo moest ik even twee keer met mijn ogen knipperen; het rustige, relaxte backpackersdorpje van 2005 was uitgegroeid tot een soort Salou/Playa del Carmen/Chersonissos! De volgende dag ging ik met een Zwitsers meisje fietsen. We waren honderd keer hopeloos verdwaald, maar alles is daar mooi dus het was niet eens zo erg. Toen we er echt niet meer uitkwamen hebben we de bamboeboot terug naar het dorpje genomen. Het uitzicht was prachtig en ook het gezelschap dat we onderweg tegenkwamen was zeer de moeite waard; omdat het die week een feestweek/holiday was voor de Chinezen, waren er extra veel naar Yangshuo gekomen. En die dag zaten ze allemaal op het water, en natuurlijk waren wij net zo'n attractie als zij voor ons. 's Middags zijn we met Rob en Peony gaan zwemmen. Peony heeft twee jaar in Yangshuo gewoond, dus die wist een mooi, rustig strandje. En dat was het. Zo gaaf om in de rivier te zwemmen in die setting! Er ging een vriendin van Peony mee, die ons uitnodigde om te komen eten. Super lief. Ze had super goed gekookt en het was een gezellig avond.
De volgende dag gingen we weer met hun zwemmen en ook eten. De Chinese meisjes bestelden de lokale 'beerfish'. Niet veel later kwam de serveerster aan met een nog levende vis, om te vragen of deze de goedkeuring kon wegdragen. Toen het visje vijf minuten later op tafel stond, vroeg Peony of ze de kop mocht hebben want dat vindt ze zo lekker. Sure!!

Donderdag ben ik vroeg opgestaan om samen met het Zwitserse meisje, Meret, de TV-tower te beklimmen. Nu moet je je daarbij niet teveel van voorstellen, het is meer een enorme rots waar een tv-huisje op staat ;) We vertrokken om kwart over 5 (!) voor een grote klim naar boven. Dat was heftig voor de vroege ochtend, maar het was alles waard toen we bovenop een mooie zonsopgang te zien kregen. Magisch! Toen we daarna eindelijk weer beneden waren, kwamen we bij een markt terecht. Het was die dag Full Moon Festival, een belangrijke feestdag in China. Er waren enorm veel mensen en we besloten te gaan kijken. Ik denk dat de foto's voor zich spreken, maar het beeld van konijnen van wie voor mijn ogen de keel werd doorgesneden, de katjes die in hokken zaten (heus niet voor een nieuw goed tehuis) en de honden die hun dode maatjes voor hun ogen zagen hangen, krijg ik niet snel meer uit mijn hoofd.

Rond 9 uur werd ik alweer opgehaald bij het hostel om vier uur te gaan kajakken. Super cool. Daarna toch maar even gaan slapen. 's Avonds naar een barbecue geweest om de feestdag te vieren. Ik kwam een Chinees meisje tegen die aanbood me haar stad te laten zien en aangezien ik toch geen plannen had, ben ik met haar mee gegaan naar Guiyuan, ongeveer 10 uur rijden van Yangshuo. Cher is van de betere helft van China dus zat deze prinses niet vijftien uur in de bus maar tien uur in een luxewagen met airco. We reden door het 'echte' China, geen toerist te bekennen, door de mooiste dorpjes zoals je ze alleen in de National Geographic Traveller ziet. Onderweg bood Cher me een lekkere snack aan, kippenvoetjes. Ze was erg verbaasd toen ze zag dat ik er bijna onpasselijk van werd.
De volgende dag nam ze me mee naar een park waar de Chinezen hun weekend doorbrengen. In het park was een tempel, heel gaaf. Net zo mooi als alle andere boeddhistische tempels, maar het blijft indrukwekkend. Een monnik vroeg Cher waar ik vandaan kwam en wat ik in China deed. Hij deed een soort gebedje om ervoor te zorgen dat ik een goede reis zou hebben en ik veilig thuis zou komen. Ik kan er weer even tegen!

Later ontmoette ik nog een vriendin en een vriend van Cher. We gingen naar de hotsprings, warmwaterbronnen. Gelukkig hadden we een bikini bij ons, dat kwam goed uit. Ware het niet dat toen ik uit het hokje kwam een Intervarsities-Deja vu had; alle Chinezen droegen een bikini+broekje er over+top, ik stond daar in mijn mini-bikini. Nu is mijn uiterlijk al bijzonder en zeker in deze stad waar nooit een toerist komt, nu stond ik daar ook nog eens behoorlijk underdressed te zijn. Ik wachtte op het applaus dat Milou en mij te wachten stond na een soortgelijke entree in Ierland, helaas werd mijn verschijning beloond met een pijnlijke stilte en starende blikken. Goed, door naar de hotsprings. Je zou denken dat dit een serene omgevind is in een drukke stad, niets is minder waar. De sfeerverlichting bestaat uit een overdosis neonlichen en er is een plek waar je kan K-tv'en (karaoke). Deze plek kijkt uit over de hotsprings en is uitgerust met een paar stevige vesterkers, al met al de place to be dus voor een avondje ultieme rust. 's Avonds nog even uit. Met ander gezelschap had ik me prima vermaakt maar de Chinezen zijn iets anders dan ik gewend ben. Van Cher mocht ik niet meer dan twee glazen alcohol drinken. What?!!

Zondag zijn we naar haar geboortedorp gereden. Het was enorm lang rijden. Volgens Cher 1,5 uur als ze snel rijdt, maar we deden er ruim 3,5 uur over en ze kon echt niet harder. Met dezelfde vrienden als gister gingen we naar een waterval. Het was ongeveer een uur hiken zegt Cher, maar als zij iets zegt kun je er niet echt van op aan. Een uur kan net zo goed drie uur zijn en hiken kan zoiets betekenen als een rustige wandeling of in dit geval, een tocht dwars door het bos met voor het grootste deel steile paadjes naar beneden waarbij je je aan lianen vast moest houden. Maar het was het waard, onderaan hebben we bij een prachtige waterval gezwommen. En toen weer omhoog...
Maandag heb ik rijst geoogst en nu ben ik weer in Guiyang. Vandaag nog naar de peettante van Cher geweest want haar man was overleden. Voor mij best interessant want het was een heel ritueel met vooral veel vuurwerk.

Het is toch langer geworden dan ik had gedacht, en dit is absoluut een korte versie... Ik zal proberen foto's te uploaden... Veel liefs, Floor

  • 24 September 2013 - 21:52

    Yv. :

    Wow Floor... Zo geschreven dat ik het helemaal voor me kon zien! Net 1,5 week weg en wat een belevenissen... Te gek! Geniet ervan en pas goed op jezelf!

    Liefs, X Yv.

  • 27 September 2013 - 22:35

    Carina:

    Popje, wat super om je verhaal te lezen!! Oh en wat ben ik jaloers. Je hebt al zoveel mooie dingen meegemaakt, dat dit toch wel de mooiste maanden van je leven gaan worden. Zoveel mooie landschappen, nieuwe mensen, interessante culturen en bijzondere gebeurtenissen. Wat amazing! Pop, heel veel plezier. Denk veel aan je! Geniet er met volle teugen van. Goed uitkijken he! xxx Caat

  • 03 Oktober 2013 - 21:55

    Sabine:

    Gaaf zeg!!wat heb je al leuke en mooie dingen meegemaakt.alleen op wereldreis en al zoveel vrienden en vriendinnen gemaakt.respect!!geniet er van schat.ik kijk uit naar je volgende verhaal. Dikke kus bien

  • 04 Oktober 2013 - 15:29

    Dennis Peeters:

    Nou floor zo te lezen is het een super reis.sabine zei tegen mij dat je een verslag had geschreven. Veel su succes en geniet er van.ik kijk uit naar je volgende verslag.x dennis

  • 06 Oktober 2013 - 14:08

    Els:

    Ha Floor,

    Wat een prachtig reisverslag en wat heb je al veel meegemaakt. Geweldig.
    Wij zijn net terug uit Amerika en hebben daar een super fijne vakantie gehad. Heel leuk zo met z`n 5jes en natuurlijk ook leuk om de familie weer te zien.
    Ik hoop dat het vervolg van je reis net zo goed verder gaat als het begonnen is.
    Geniet ervan!

    Veel liefs en een dikke kus van Els.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Breda

Endless summer

Azië, Australië en Nieuw-Zeeland

Recente Reisverslagen:

22 November 2013

Vietnam deel 2

22 November 2013

Vietnam deel 2

07 November 2013

Vietnam deel 1

07 November 2013

China deel 2

24 September 2013

China - deel 1
Floor

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 945
Totaal aantal bezoekers 58716

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 11 September 2013

Endless summer

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: